Pe scurt, creierul uman situeaza centrul unei forme regulate mai sus decat centrul geometric al acesteia. Stiu ca aceasta informatie ar trebui dezbatuta intr-un cadru adecvat, dar momentan, pentru detalii suplimentare se pot consulta cartile din bibliografia de la sfarsitul articolului.
Deci, pentru a oferi privitorului sansa de a vizualiza cat mai eficient o fotografie ar fi recomandata o inramare adecvata. In figura 1 se vede foarte clar unde sunt situate cele doua centre in raport cu rama fotografiei. Fac de la inceput precizarea ca nu trebuie confundat centrul de forta al fotografiei cu centrul vizual al ramei. Centrul de forta al fotografiei tine strict de regulile de compozitie ce au stat la baza realizarii acesteia pe cand centrul vizual este un punct stabilit geometric si nu are nici un fel de legatura cu subiectul, compozitia sau mesajul fotografiei.
Fig. 1 - Centrul vizual versus centrul geometric |
Dupa stabilirea latimii passepartout-ului (cele doua jumatati verticale si orizontale delimitate de liniile rosii punctate) se calculeaza punctul C unind punctul A (fotografia este plasata in coltul stanga-sus al ramei) cu punctul B. Linia diagonala A-B va intersecta marginea din dreapta a decupajului passepartout-ului in punctul C. Pozitionarea fotografiei in centrul vizual se va face prin alinierea coltului din dreapta-jos al acesteia cu punctul C.
Fig. 2 - Stabilirea latimii passepartout-ului |
Evident, acest articol nu exclude posibilitatea unei alte modalitati de inramare. Fiecare artist are propriul liber-arbitru ce il va determina sa isi valorifice expunerea intr-un mod cat mai valoros. Regulile academice au rolul doar de a trasa o orientare, un punct de plecare pentru noi abordari. Nu trebuie luate "mot a mot" dar nu trebuie nici ignorate. Fiti creativi dar totusi nu uitati ca acolo unde lipseste ordinea, domenste haosul. :)
Bibliografie:
- Rudolf Arnheim - Arta si perceptia vizuala
- Rudolf Arnheim - Forta centrului vizual
- diverse surse de informatii de pe Internet
No comments:
Post a Comment