01 February 2015

Pozitionarea fotografiilor in rama

Fara a intra in prea multe detalii privind centrul de greutate in artele vizuale (aspecte discutate in articolul anterior) si tinand cont de faptul ca o fotografie face cat o mie de cuvinte am ales sa exemplific patru moduri de pozitionare a fotografiilor in rama.

Varianta clasica
In general, datorita comoditatii si necesitatii de a scadea costurile de manufacturare, se opteaza pentru o inramare simetrica. Pe scurt, centrul geometric al ramei se suprapune cu centrul geometric al fotografiei (fig. 1). Cu toate acestea, o modalitate mai elaborata de a spori forta vizuala a fotografiei este de a o inrama intr-o maniera echilibrata din punct de vedere psihologic. 
Fig. 1 - Inramare simetrica


Varianta academica
Revenind la subiectul din articolul anterior, dupa terminarea operatiunilor de inramare, daca toate calculele au fost corecte, fotografia ar trebui sa arate similar cu cea din figura 2. Diferentele sunt perceptibile si fotografia s-a echilibrat mai bine pe suprafata ramei.
Fig. 2 - Inramare "academica"

Varianta academica cu spatiu pentru semnarea lucrarii
Incepem sa intram in zona delicata a lucrarilor ce au serii limitate sau a caror valoare necesita un minim nivel de autentificare. Desi valoarea unei fotografii este un subiect in sine, fiecare fotograf poate alege sa isi semneze lucrarile preferate. Personal consider ca o lucrare semnata are din start un plus de valoare (da, da, stiu...valoarea este relativa).
Fig. 3 - Inramare cu spatiu pentru semnarea lucrarii
Spatiul necesar semnaturii este chiar offset-ul dintre centrul vizual si centrul geometric al ramei rezultat in urma repozitionarii (fig. 4). In cazul in care spatiul nu permite, in nici un caz nu depasiti cu scrisul marginea alba intrand in fotografiei. Mai bine nu o semnati sau o semnati pe spate. Exista si varianta semnarii passepartout-ului dar nu o recomand decat in cazul montarii fixe a fotografiei in acesta. Altfel exista posibilitatea de a se pune o alta fotografie intr-un passepartout semnat.
Fig. 4 - Offset in vederea semnarii lucrarii

Varianta tip "Fine Art"
Acest tip de inramare o prefer inaintea celorlalte. Impactul vizual este deosebit mai ales in cazul alegerii unui passepartout de culoare cat mai deschisa sau mai asemanatoare cu suprafata de expunere. Volumul ansamblului este dat de umbrele passepartout-ului ce datorita grosimii acestuia se formeaza pe marginea alba a fotografiei. Desi mai greu de gasit, si inevitabil mai scump, este de preferat alegerea unui passepartout de minim 2-3mm grosime (cel uzual are aproximativ 1-1.5mm grosime).
Fig. 5 - Inramare tip "Fine Art"
Semnatura, cat si orice alte informatii, trebuie scrise intr-un mod suficient de discret pentru a nu atrage atentia excesiv. Daca este posibil, folositi un creion negru (a se vedea recomandarile de la sfarsitul articolului). Titlul lucrarii, numarul/seria sunt informatii optionale dar daca alegeti sa le scrieti, obligatoriu va trebui sa va scrieti si numele.
Fig. 6 - Detaliu inramare tip "Fine Art"
Datorita geometriei, cu cat o fotografie se apropie mai mult de dimensiunile ramei cu atat cele doua centre vor fi si ele mai aproapiate. In asemenea caz, nu se mai recomanda utilizarea passepartout-ului. In situatia inversa, cand o fotografie mica este plasata intr-o rama disproportionat de mare, datorita latimii passepartout-ului si a faptului ca cele doua centre sunt mai departate intre ele, va avea un aspect ce la prima vedere poate parea fortat, dar cu toate acestea va creste dinamismul si stabilitatea ansamblului in raport cu mediul inconjurator. Suplimentar, expunerea va primi un plus de atractivitate (fig. 7) dar totusi trebuie mentionat faptul ca nu orice tip de fotografie se preteaza la o astfel de inramare.

Fig. 7 - Inramarea tip "Fine Art" a unei fotografii mici


Recomandari:
  • rama sa fie cat mai simpla, in tonuri neutre, preferabil negru (nu uitati ca rama delimiteaza un spatiu, nu trebuie sa deturneze atentia)
  • daca alegeti sa scrieti pe banda alba si este loc suficient, numele poate fi insotit si de semnatura, dar doar semnatura (fara nume trecut in clar) nu este indicata.
  • daca suprafata hartiei permite (inkjet mata), este de preferat semnarea cu ajutorul unui creion de duritate HB (duritate medie) sau eventual B (duritate scazuta)
  • pentru hartia fotografica argentica, inkjet semi-mata (lustre) sau lucioasa se utilizeaza un pix cu gel tip roller (cerneala pigment, non-acida), preferabil de culoare neagra (ex. Sakura Pigma Micron)
  • fotografiile din serii limitate se numeroteaza individual specificand si numarul de printuri realizat in cadrul seriei(#7/10)
  • nu semnati pe suprafata fotografiei ci doar pe marginea alba
  • atat cat este posibil, alegerea dimensiunilor ramei nu trebuie sa tina cont numai de dimensiunea fotografiei ci si de particularitatile locului de expunere
  • daca aveti dubii in privinta alegerii culorii passepartout-ului, cel alb-fildes sau similar este bun in toate situatiile.
  • passepartout-ul alb (adica alb-alb) trebuie ales cu grija deoarece este extrem de pretentios, va mari contrastul fotografiei si o va intuneca
  • decat un passepartout foarte ingust mai bine fara

Repet si aici ce am spus in articolul anterior, si anume faptul ca, evident, acest articol nu exclude posibilitatea unei alte modalitati de inramare. Fiecare artist are propriul liber-arbitru ce il va determina sa isi valorifice expunerea intr-un mod cat mai valoros. Regulile academice au rolul doar de a trasa o orientare, un punct de plecare pentru noi abordari. Nu trebuie luate "mot a mot" dar nu trebuie nici ignorate. Fiti creativi dar totusi nu uitati ca acolo unde lipseste ordinea, domenste haosul. :) 

Bibliografie:
  • Rudolf Arnheim - Arta si perceptia vizuala
  • Rudolf Arnheim - Forta centrului vizual
  • Vivian Kistler - Picture Framing
  • Haralad Johnson - Mastering Digital Printing (second edition)
  • diverse surse de informatii de pe Internet


Alte informatii despre ce si cum printez pot fi citite chiar pe website-ul meu.

Lasand la o parte detaliile prezentate aici, daca aveti fotografii pe care le apreciati, printati-le chiar daca nu le veti inrama! Nu le tineti stocate doar pe computer! Printati-le, dati-le viata, hartia are suflet! Vor arata infinit mai bine decat salvate in format binar si afisate pe monitor sau telefon! Nu trebuie sa printati sute de lucrari, un portofoliu de valoare nu se masoara in cantitatea fotografiilor ci in calitatea lor!

No comments:

Post a Comment