16 December 2013

Un hibrid analogo-digital ciudat dar eficient (reloaded)


Acum ceva timp postasem un articol despre o modalitate de copiere a fotogramelor intr-o maniera destul de empirica dar suficient de comoda si eficienta pentru ca varianta digitala sa fie utilizabila cu real succes. Pe scurt, se fotografia negativul utilizand ca sursa de lumina ecranul LCD al unei tablete (articolul respectiv poate fi citit aici).

Astazi am reeditat acest test dar cu "scule" un pic imbunatatite. 

In continuare povestea digitizarii acestei fotografii poate da dureri de cap oricarui fotograf ce se respecta dar asa cum am mai spus, uneori scopul scuza mijloacele, mai ales cand aveti deja un aparat foto al carui obiectiv are capabilitati de macro. Evident, un scanner de film are rezultate cu mult mai bune dar daca puneti in balanta costurile de achizitie ale unui asemenea echipament sau a serviciilor de scanare profesionale s-ar putea sa constatati ca aceasta metoda de duplicare este suficienta pentru rezultate notabile.
Ilford 100 Delta Pro 120
Mamiya RB 67 ProS, Mamiya-Sekor C 90mm f/3.8

Agfa Rodinal (R09)
Model: Gabriela Iliescu
Daca data trecuta a fost folosit un aparat Canon PowerShot G10 si o tableta Android cu ecran de 7 inch acum am utilizat un aparat Canon EOS 5D Mark II cu un obiectiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM si o caseta de lumina Kaiser Slimlite LED Light Box de 4x5 inch speciala pentru vizualizarea fotogramelor .
Obiectiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Caseta de lumina Kaiser Slimlite LED Light Box de 4x5 inch
Fotografierea s-a facut tot "din mana" ca si data trecuta. Da, stiu...nu radeti, zau ca am si trepied. :) Detaliile fotografiei digitale pot fi vazute in metadatele EXIF. Desi aparatul a fost setat pe ISO 400, nu a afectat simtitor calitatea finala deoarece granulatia filmului este deja vizibila la dimensiunea 1:1 a duplicarii rezultate.

Rezultatele sunt evident mai bune chiar daca fotografia finala nu este cu mult mai spectaculoasa ca in testul trecut.  
Decupare la scara de 1:1 (fara nici un fel de procesare)
Decupare la scara de 1:1
Procesare minimala: contrast, luminozitate si claritate
Tot ca test, am tiparit fotografia cu buchetul (film Fujichrome Velvia 100F) la o dimensiune de 24x16 cm si a iesit impecabil. As vrea sa fac o comparatie cu un print scos direct de pe diapozitiv dar nu stiu daca in Romania se mai poate face asa ceva. Daca stie cineva unde pot printa direct de pe diapozitive (exclusiv procedeu analogic) il rog sa ma contacteze.
Fujichrome Velvia 100F
Canon EOS 650, 
Canon EF 50mm F1.4 USM
Developare in Tetenal Colortec E-6
Eram curios sa vad cum se comporta aceasta modalitate de duplicare in cazul fotogramelor low key sau subexpuse. Am testat si am vazut ca in acest caz este recomandat sa se incerce timpi de expunere diferiti pentru a putea acoperi optim toate zonele slab luminate astfel incat sa nu se piarda detaliile existente. Eventual o prelucrare pe layere a mai multor cadre cu timpi de expunere diferiti ar putea fi foarte eficienta. Exemplul urmator este rezultatul unei singure expuneri si are mici pierderi de detalii in zonele intunecate.
Fujichrome Provia 400X
Canon EOS 650, Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Developare in Tetenal Colortec E-6
Pentru doritori, am atasat si fotografia la o dimensiune medie. Mai exact 1600x1355 pixeli.
Dimensiune 1600x1355 pixeli 


No comments:

Post a Comment